Bagasje
På MinSide under flyfanen finner du informasjon om antall tillatte kg på innsjekket bagasje og håndbagasje. Overskridelse på antall kg kan medføre gebyr som må betales direkte på flyplassen.
For detaljert informasjon om hva som er lovlig å ta med i innsjekket bagasje og håndbagasje, henvises det til Avinor Norge.
Setevalg
På reiser innenfor Europa har Norsk Tur ikke anledning til å påvirke flyselskapets seteplasseringer.
På reiser utenfor Europa plasserer Norsk Tur gruppen i et samlet område basert på hvem man reiser sammen med. Merk at flyselskap kan overstyre dette.
Har du spesielle seteønsker kan du på de fleste flyselskapets nettsider selv velge sete 24 timer før avreise.
Navn på flybillett og navneendring
Ditt registrerte navn på MinSide må være det samme som står i passet ditt.
Frem til fem uker før avreise kan navnet endres kostnadsfritt, dette kan gjøres via MinSide.
Etter denne dato påløper flyselskapets endringsgebyr.
Assistanse og allergier
Ved behov for assistanse, for eksempel rullestol på flyplassene, vennligst kontakt oss i god tid før avreise, da dette bestilles direkte hos det aktuelle flyselskap.
Har du allergier som må tas hensyn til, må disse informeres om til oss innen 30 dager før avreise. Merk at flere flyselskap har begrensede allergimenyer og kan ikke hensynta alle allergityper.
Bonusprogram
Ønsker du å registrere din reise i flyselskapet bonusprogram gjøres dette på det enkelte flyselskapets nettside, eller ved innsjekk på flyplassen.
Flyforsinkelser
Ved forsinkelser er det det aktuelle flyselskapet som er ansvarlig for situasjonen. Norsk Tur og de reisende må forholde seg til flyselskapets informasjon og løsninger.
Utlegg til mat/overnatting er flyselskapets ansvar og dekkes i henhold til EU direktiv 261/2004.
Se også forenklet informasjon om dine rettigheter her
Flytider
Flytidene oppført i programmet er i henhold til dagens tider oppgitt av flyselskapene. De endelige tidene vil først bli bekreftet ved billettutstedelse som skjer ca 3 uker før avreise.
Ved vesentlige tidendringer eller endring av flyselskap før billettutstedelse, vil informasjon bli gitt.
Tilslutningsfly
Ønskes utreise fra en annen flyplass i Norge, er vi behjelpelig med dette. Vennligst kontakt oss i god tid før avreise, og du vil motta et pristilbud fra oss.
Vi booker en gjennomgående billett der dette er mulig, noe som betyr at ved eventuelle forsinkelser er du ikke selv økonomisk ansvarlig.
Tilslutningsfly booket på egenhånd
Hvis du bestiller tilslutningsbillett på egenhånd, vil den ikke bli gjennomgående og du er selv økonomisk ansvarlig.
Ved forsinkelser slik at du ikke når gruppens fly på utreisen eller ditt tilslutningsfly på hjemreisen, er du ansvarlig for å dekke kjøp av ny tilslutningsbillett.
Vi anbefaler at du booker med god tidsmargin til oppsatt avgang med gruppen, minimum 3 timer før avgang. Normalt får du ikke sendt din bagasje gjennomgående til den destinasjonen du skal til, men må ta bagasjen ut og sjekke denne inn på nytt for din videre reise. Dette gjelder både ut- og hjemreise.
Dersom gruppens flytider endres, noe som resulterer i at du ikke rekker tilslutningsflyet ditt må du selv dekke kostnaden for endring eller evt. kjøp av ny billett, hvis denne er kjøpt på egenhånd.
Vær også oppmerksom på at hvis utreisebilletten ikke benyttes, er det mange flyselskap som automatisk kansellerer returbilletten.
Dersom den bestilte reisen blir kansellert, og du selv har bestilt tilslutningsbillett, dekkes ikke denne kostnaden av Norsk Tur.
Forlengelse av reisen
Hvis du ønsker å forlenge reisen og ha senere flyretur enn oppsatt, vennligst kontakt oss i god tid før avreise, og du vil motta et pristilbud med alternativ hjemreise.
Norsk Tur arrangerer kvalitetsturer over hele verden. Lang erfaring og solide rutiner, samt et rikt nettverk av kontakter sørger for at du som kunde får kvalitet i alle ledd.
Norsk Tur AS, Markens gate 17 (inngang Tollbodgata 9), 4611 Kristiansand